woensdag 11 januari 2017

Een fascinerende vraag

Wat is waarheid? Pilatus, de Romeinse gouverneur van Judea onder keizer Tiberius, stelde die vraag aan Jezus, maar misschien nog wel meer aan zichzelf... Hij was niet meer zo zeker van de dingen die hij dacht te weten.

Een fascinerende scene vind ik dat. Pilatus, zo in het nauw gedreven, vraagt aan de Waarheid zelf wat waarheid is. Hij wil het uit de mond van Jezus horen, want zelf is hij niet meer zo zeker van zijn zaakjes. Heb je dat weleens meegemaakt? Dat je ineens niet meer zo zeker bent van meningen of ideologieën die je jaren koesterde?

Als ik aan Pilatus denk, moet ik ook aan Petrus denken. Twee mannen die de waarheid kenden, maar toch door twijfel werden overmand. De apostel Petrus leefde drie jaar lang dichtbij Jezus, volgde Hem, hield van Hem, deed wonderen en tekenen in Zijn naam. En toch... op het cruciale moment ontkende hij ook maar iets met Jezus te maken hebben.

Pilatus kende Jezus niet, trok nooit met Hem op en wist niets van het Koninkrijk waar Jezus over sprak. Toch sprak Hij de mooiste, grootste en belangrijkste waarheid over Jezus uit, tot drie maal toe zelfs: 'Deze man is onschuldig!' De onschuld van Jezus ligt ten grondslag aan de vergeving van de zonde van de hele mensheid.

Wat is waarheid?

Ik vind het een fascinerende vraag en ik denk dat we veel kunnen leren van de geschiedenis; van Petrus én van Pilatus. Of we nu heel snel een antwoord klaar hebben (zeggen wat we geleerd hebben te zeggen) of het antwoord schuldig moeten blijven...

Ik ben erachter gekomen dat we ondanks onze kennis, onze achtergrond en theologie, onze ervaringen en meningen moeten blijven groeien in waarheid. Het is de Geest van God die ons daarbij wil helpen:

De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat (Johannes 16:13).

Meer over dit onderwerp kun je lezen in mijn boek Spirit of Truth.

4 opmerkingen:

  1. Mooi Marja, goed om over na te denken.
    Tja, tijdens het lezen moest ik meteen denken aan wat ik er ooit over heb geschreven.
    Ik deel het hier wel even.

    Onschuldig

    “Mijn Koninkrijk
    is niet van
    deze wereld”
    zei Jezus
    op de vraag
    wat Hij gedaan had.

    Hij kwam
    om te getuigen
    van de waarheid.

    De wereld vroeg
    wat waarheid was
    maar zonder
    antwoord af te wachten
    ging men over
    op verachten
    terwijl Zijn Koninkrijk
    nog steeds is
    te verwachten.

    Coby Poelman - Duisterwinkel

    Bij Johannes 18 : 36 – 19 : 4

    Uit: "Granaatjes met een gouden slot" (2015)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, dat sluit prachtig aan Coby, wanneer gaan we samen een boek schrijven? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werd me door dit stukje even weer bewust dat die volle waarheid idd nog veel meer en nog veel groter is dan wij nu (kunnen) bevatten. Het is eigenlijk wel iets heel moois om te kunnen groeien in waarheid:)! Groeien in Hem, die uitspraak kende ik wel. Maar groeien in Waarheid... Tja, das eigenlijk precies hetzelfde hè, haha!

    BeantwoordenVerwijderen